Help!desk (1)

Geplaatst op februari 9, 2005 | Gearchiveerd onder Geen categorie | Reageer

Twee jaar geleden kochten wij voor het eerst een supermarkt-stunt-PC, bij Aldi, van het merk Medion.
Hij doet dienst als gezinscomputer en iedereen is er reuze tevreden mee. Dus toen wij laatst weer een computer nodig hadden, kochten we een tweede.
Waar iets mis mee is. Bij de geringste inspanning begint de interne koeling te blazen als een stofzuiger. Niet mee te werken.
We belden de helpdesk, men erkende het probleem en bood aan het gratis te verhelpen. Een koerier haalde de pc op en een week of drie later werd hij terugbezorgd. Toen ik hem uitpakte viel de zijkant los uit de doos (schroeven vergeten) en het geraas was niet minder geworden maar juist luider. Ik belde de helpdesk. Nu was de reactie heel anders. Een jongeman met een zwaar Oost-Limburgs accent (Panningen) herhaalde werktuiglijk dat het ‘normaal’ was, althans dat er ‘niks meer aan te doen was’ en dat we ‘er maar mee moesten leren leven.'(zie: Help!desk 1) Op het verzoek om zijn chef even te mogen spreken was het antwoord: ‘Sjef? Neems tullefoon nie op. Ech nie, nooit nie!’
Via een omweg kregen we de chef toch te spreken, die direct beloofde het probleem op te lossen, door de pc opnieuw op te halen. Tja, weer dat ding een paar weken kwijt, zeiden wij, en had het eigenlijk wel zin, de eerste keer was het immers ook niet gelukt? De chef gaf zijn persoonlijke garantie: dezer keer zou het probleem heus echt verholpen worden.

Als je de woorden ‘medion, lawaai stofzuiger’ googlet, krijg je pagina’s vermeldingen, hoofdzakelijk van discussiefora, waar dit probleem al maanden wordt besproken. Wat opvalt is de chaos. De een heeft geen centje pijn, de ander wordt horendol van de herrie, de een wordt snel, goed en vriendelijk geholpen, de ander stuit op een muur van onwil, slachtoffer één beweert dat de reparateur iets met de ‘BIOS’ gedaan heeft, volgens nummer twee is de ventilator vervangen en nummer drie rept van ondeugdelijk aangebrachte ‘koelpasta.’ Doe-het-zelf-remedies omvatten het installeren van software voor koelingsmanagement, het verdraaien van het ventilatorhuis dan wel het verstellen van de thermostaat. Zelfs oplossingen waar de waterleiding aan te pas komt worden besproken. Bij internetshops als www.ikbenstil.nl en www.pcsilent.de zijn vanaf € 39,50 kant-en-klare Medion-lawaai-bestrijdingssetjes te koop.

Ik belde met het Nederlandse hoofdkantoor van Aldi in Culemborg. Daar wilde men mij niet als journalist te woord staan, uitsluitend als consument. ‘Wij verkopen in heel Europa duizenden van die apparaten, dus als dit een fabricagefout was, zouden wij dat weten,’ zei de directeur.
‘Maar al die internetfora dan?’
‘Die zijn ons niet bekend.’
‘En die speciale anti-lawaaisetjes, zouden die op de markt zijn als dit maar sporadisch voorkwam?’
‘Ook daarvan zijn wij niet op de hoogte. Maar úw probleem gaan wij oplossen!’
Een paar uur later ging de telefoon, vanuit Panningen Limburg reed op dat moment een monteur weg om het probleem die dag nog te verhelpen. Aan huis!
Wat de speciale spoedmonteur precies gedaan heeft weet ik niet, ik was afwezig, maar het heeft opnieuw niets uitgehaald.
Onze nieuwe Medion raast nog steeds als een stofzuiger.

Reacties

Laat een bericht achter