Je bent wat je kijkt

Geplaatst op september 19, 2006 | Gearchiveerd onder Geen categorie | Comments Off on Je bent wat je kijkt

zorgeloze-spanningszoeker.gif

Volgens mij heeft het bestuur van de Publieke Omroep bij het lanceren van de drie nieuwe televisienetten een stomme fout gemaakt. Stel, je komt een schoenenzaak binnen en de winkelier stapt op je af met de woorden: ‘Kijk eens aan, een typische anglofiele jongensman. Brogues, neem ik aan?’ Dan maak je toch rechtsomkeert?
In een café bestelde ik eens twee verse jus, één voor mij, één voor mijn gezelschap. ‘Precies wat ik dacht’ mompelde de jongen terwijl hij zich omdraaide. De manier natuurlijk om je vervolgens iets héél a-typisch te laten bestellen.

En dat is volgens mij dus ook wat de Publieke Omroep doet door voortdurend melding te maken van de ‘consumentenprofielen’ waarop de nieuwe zenderindeling is gebaseerd. (Nederland 1 voor de gemakzoekende burgers, de zorgzame opvoeders en de maatschappelijk teleurgestelden, 2 voor de standvastige gelovigen en de participerende burgers, en 3 voor de tolerante wereldburger, de zorgeloze spanningszoeker en de ambitieuze pleziermaker.)
Als ik nu naar Nederland 2 kijk vraag ik me direct af of ik dat als participerende burger of als standvastige gelovige doe. Maar wacht even, ik bén helemaal geen standvastige gelovige, en zo reuze participerend als burger ben ik ook al niet, dus dien ik überhaupt wel naar dat kanaal te kí­jken? Gaat de dienst Kijk- en Luisteronderzoek dit ook bijhouden, en krijgen we dan aan het eind van het jaar een terechtwijzing, als we te veel atypisch hebben gekeken?

Voor de zekerheid heb ik maar even de profieltest gedaan (www.publiekcentraal.nl ). Ik blijk een tolerante wereldburger annex ambitieuze pleziermaker te zijn. Typisch 3. Echte Buitenhof-kijker. Maar ja, dat is naar 1 verhuisd. Is het nu nog wel geschikt voor mij, of komen daar voortaan alleen nog gemakzoekende burgers, zorgzame opvoeders en maatschappelijk teleurgestelden aan het woord? (‘Ja sorry Femke, we zitten nu op 1. Het wordt Ton Elias.’)
En aanstaande zondag, als Buitenhof in verband met het wielrennen op 2 zit, wordt het dan niet helemáál een typologische warboel? Wat krijgen we dan, een mix? Een programma voor teleurgestelde pleziermakers? Discussie tussen een huilende clown en een lachende doodgraver?

Trouwens, die verschillende groepen, bestaan die vreedzaam naast elkaar, of zitten er ook gevaarlijke combinaties tussen, van groepen die elkaar niet verdragen? Is dát soms de reden dat Koefnoen nu twee keer op verschillende zenders wordt uitgezonden? Om de maatschappelijk teleurgestelden en de ambitieuze pleziermakers uit elkaar te houden? Maar als ze er nu de volgende dag bij de koffieautomaat over beginnen?
‘Zeg, ambitieuze pleziermaker, heb jij naar mí­jn programma zitten kijken?!’
‘Mooi toch, maatschappelijk teleurgestelde, we hebben iets met elkaar geméén!’

Het is als met de baard van Kapitein Haddock. In één van de Kuifjes vraagt iemand hem of hij nu met zijn baard onder of boven de dekens slaapt. Hij ligt de hele nacht wakker. Tot voor kort was ik een reuze zorgzame opvoeder, maar nu ik weet dat ik dat helemaal niet bén, durf ik geen enkel opvoedend initiatief meer te nemen. Kan ik maar niet beter ambitieus plezier gaan maken? En ikben niet de enige. Al vanaf de omschakeling lees je erover: wat dit-of-dat programma niet te zorgelos voor 1 of wel wereldburgerlijk genoeg voor 3?

Dit soort marketing is nieuw voor de publieke omroep, dus het is begrijpelijk dat ze er nog wat onwennig mee omgaan. Blijkbaar heeft niemand ze verteld van de belangrijke stelregel voor het werken met consumentenprofielen: gebruik ze zoveel je wilt maar: Niet Over Lullen!

Reacties

Reacties zijn gesloten.