Facts of Life, Word of God

Geplaatst op maart 3, 2010 | Gearchiveerd onder The Semidaily Kuitenbrouwser | 1 Reactie

gayjezus.jpgWij spelen in huiselijke kring een spel genaamd: ‘Zinnen Waarvan Ik Niet Gedacht Had Ze Ooit Te Zullen Horen.’ Authentieke, argeloos uitgesproken zinnen. Voorbeeld: ‘Ik Google even of je meeuwen muesli met chocola mag geven.’ (Vrouw verzamelt voedingswaren die als vogelvoer kunnen dienen.) Of: ‘Fuk op met je holocaust, ik wil gewoon weten wat een paar Doc Martens kosten!’ (16-jarige zoekt op internet naar ‘Dr. Martens’ en belandt op skinheads-site.)

Vorige week noteerden we deze: ‘Ook de homoseksuele Prins Carnaval van Reusel heeft recht op een hostie.’

Ik dacht dat Prins Carnaval altíjd een homo is, maar blijkbaar toch niet, anders had deze problematiek zich natuurlijk al veel eerder geopenbaard. Wat me tegenvalt is dat de pastoor van Reusel er niet een katholieke oplossing voor bedacht heeft. Daaraan zie je dat de kerk de kerk niet meer is, ook de Roomse niet. Zou het de oecumene zijn, dat die oude, streng gescheiden bloedgroepen steeds meer door elkáár beginnen te lopen, zodat Rooms geleidelijk aan ook steeds gereformeerder wordt? Jammer, uit de marketing weten we tenslotte dat homogenisering marktaandeel kost – Unilever maakt niet voor niets achtentwintig soorten margarine. Dat was nu juist de USP van het katholicisme: de weergaloze lenigheid waarmee ze de facts of life altijd weer passend wisten te maken met the word of god – of andersom, de virtuoze verzoening van vroomheid en vrolijkheid. Waardoor je soms een beetje van het pad kon dwalen en toch lid van de kudde bleef.

Deze kwestie bood wat dat betreft natuurlijk mogelijkheden te over!

Ten eerste is het carnaval op zich al een historische vorm van wat tegenwoordig gedoogbeleid heet. Carnaval is een tijdelijke opschorting van de zeden, officieel goedgekeurd door de Katholieke Kerk – vandaar ook die ‘carnavalsmis’ waarbij de PC van Reusel niet ter communie mocht. Rome geeft jaarlijks zijn zegen aan een uitbundige viering van de zonde, en uitgerekend op dát moment gaan we scherpslijpen? Is dat niet een beetje schijnheilig? Maar bovendien: met een béétje katholieke fantasie was er toch wel een mouw aan te passen geweest? Bijvoorbeeld door te besluiten dat het Carnaval niet van start gaat aan het eínde van die mis, maar aan het begin? Zodat er niemand aan de kant hoeft te blijven staan bij het hostiehossen, zoals de communie tijdens carnaval heet?

En dat was maar één van de mogelijkheden die de pastoor van Reusel had om zijn kerk in het midden te houden. Dat tijdens carnaval van alles mag wat de rest van het jaar verboden is, hoe kan dat eigenlijk? Omdat mensen tijdens carnaval niet zijn wie ze zijn. Dat is de truc: zet een maskertje op en je mag de buurvrouw bespringen en met Frans Bauer meezingen. Zo had pastoor Buyens het ook kunnen benaderen: wie daar met devote honger & uitgestoken tong voor hem stond, was niet zijn homoseksuele parochiaan Gijs Vermeulen, maar Prins Carnaval Gijs Den Urste Van Narrendonk – zoals hij in functie voluit  heet. Een ietwat excentriek heerschap van buiten de gemeente, die jaarlijks op bezoek komt en dan graag de sacramenten ontvangt. Opgelost! Maar nee, als de onvermurwbare ouderling van een Veluwedorp drijft die man de zaak op de spits, en ten overstaan van gans de Reuselse gemeente zet hij Prins Carnaval voor schut. Dat is een gereformeerde oplossing voor een katholiek probleem. Fout!

Ik denk dat pastoor Buyens ambities heeft, zijn standpunt blijkt namelijk geheel conform de koers van zijn regionale hoofdkantoor, het bisdom Den Bosch, en afgelopen zondag kreeg hij dan ook navolging van de ‘plebaan’ (zoals pastoors tijdens het carnaval genoemd worden) aldaar, die zich niet wilde laten kennen en de banvloek nog eens herhaalde. Je gelooft je oren niet, maar het is toch echt waar.

Voor dit soort kwesties kun je ‘t beste een confessioneel dagblad lezen. Die hebben nog verslaggevers in dienst met kennis van kerkzaken, zoals het Reformatorisch Dagblad, dat de plaats van handeling daags na de rel dan ook trefzeker in beeld: Reusel, achtduizend zielen, neogotische, laatnegentiende-eeuwse kerk, 400 zitplaatsen, op zondag gemiddeld 200 bezet. Ik zou benieuwd zijn om te weten hoeveel er dat volgend jaar rond deze tijd zijn! Of zoals iemand op www.Reuselcity.nl (‘ons dûrpke op ‘t net’) het samenvat: ‘Er zitten nog teveel mensen in de kerk zeker 😕 ‘

En dan de timing. Die had niet slechter gekund. Net nu de media weer bol staan van de verhalen over priesters, pastors, paters en plebanen die niet van gelovige jongetjes kunnen afblijven, in de VS, in Ierland, in Duitsland, in Oostenrijk en nu ook weer in Nederland. Pagina 3 van de Volkskrant van afgelopen maandag: boven de vouw een stuk over de hostie-rel in Brabant- ‘Alleen voor de plebaan een hostie’- , pal daaronder een reportage over de ‘verzwegen, duistere kanten van het rijke Roomse leven.’ ‘En dan zat hij met z’n hand in je broek.’ Dateline van beide stukken: Den Bosch.

Ziedaar de boodschap van de RK Kerk Nederland: ‘Wij máken homoseksuelen, maar daarna willen we ze niet meer zien.’
Ook een Zin Waarvan Ik Niet Gedacht Had – enzovoorts.

Reacties

Eén reacties to “Facts of Life, Word of God”

  1. YVONNE VAN DUYN on maart 15th, 2010 16:22

    Hallo Jan
    Ik (hoofd opleidingen van deredactietrainingen.nl) ben op zoek naar jou (docent bloggen en columns schijven).
    Maar kan je e-mailadres niet vinden.
    Mail me?

Laat een bericht achter