NPO: geen waarden maar cijfers.

Geplaatst op april 11, 2015 | Gearchiveerd onder NRC HANDELSBLAD, The Semidaily Kuitenbrouwser | 3 Reacties

Fewer, bigger, better, luidt de nieuwe mantra in Hilversum. Minder politieke partijen van grotere omvang, stabielere coalities en beter bestuur – voor de politiek zélf zou ik het wel een goed motto vinden. Voor de publieke omroep niet.

Fewer, bigger, better, het is een frase uit de innovatiewereld. Het is de nieuwe mantra van Nissan, bijvoorbeeld. Een tijdje was de trend in de auto-industrie om in korte tijd meer verschillende producten te lanceren, en nu komt men daar weer van terug. Zo’n hit-or-miss strategie kost veel geld, verhoogt de risico’s, en de wispelturige consument raakt alweer uitgekeken op de auto als modeaccessoire. Kortom: concentreer je energie, focus. Minder investeringen, meer rendement.

En dat ‘better’, wat betekent dat dan? Weinig. Goeroes, peptalkers en motivators houden nu eenmaal van de drieslag (columnisten ook trouwens), maar je kunt het net zo goed weglaten. Het dient hier vooral als synoniem voor ‘bigger’. Betere resultaten. Het saldo. We gaan meer geld verdienen met minder producten, en dan gaat het beter.

Fewer, bigger, better – de huidige bewoners van het Maagdenhuis noemen het ‘rendementsdenken’. De financialisering van alles. De vermarkting van overheidstaken, de verelendung  van de publieke sector. De obscene inkomensverschillen. De financiële industrie, die geoptimaliseerde winstmachine die tot in de haarvaten het bloed uit de economie zuigt, en waarvan het leger spijtoptanten in stilte groeit. Geen waarden maar cijfers. Het denken dat ons meer en meer de keel uit begint te hangen. Waarvan steeds meer mensen zich afvragen voor welk probleem het ook alweer de oplossing was. Dat al heimelijk zijn huik laat hangen en stiekem zijn knopen telt. Omdat we er wel zo’n beetje klaar mee zijn.

De nieuwe lijfspreuk van Nederlandse Publieke Omroep: het motto van een autofabriek. Van Nissan, nota bene. En waarom eigenlijk? Wat is het ‘probleem’ van de publieke omroep? In zijn huidige vorm kost de NPO ons €3,- per persoon per maand, een fractie van wat je als ingezetene van Frankrijk, Duitsland of Engeland voor dezelfde voorziening betaalt. En een microscopische fractie van wat we jaarlijks aan zorg, onderwijs, sociale zekerheid of defensie kwijt zijn. De nu opgelegde bezuinigingen vormen nog geen halve promille van het overheidsbudget. Zelfs de totale afschaffing van de NPO zou maar 0,3% opleveren. Naar alle denkbare maatstaven wordt door Hilversum een voortreffelijke prestatie geleverd tegen zeer lage kosten. Waarom zou je daarop bezuinigen? En die arme NPO-bestuurders maar zwoegen en zweten om het plaatje weer kloppend te krijgen. En het praatje. Wacht eens, die Nissan-mantra, is dat niet wat?

Het enige ‘probleem’ met de Publieke Omroep heet Geert Wilders. Die stemmetjes wint door te fulmineren tegen die kleffe Hilversumse hofkliek, die laffe lakeien van de linkse elite – u kent de riedel. Waarop de VVD niet zei: kef jij maar, mannetje, maar de publieke omroep is van grote waarde, hij is bovendien spotgoedkoop, dus als beschaafde, verantwoordelijke en verstandige partij laten wij die fijn met rust. Nee, de VVD zei: kom, wij gaan die hooligans paaien. Wij schuiven een ambitieuze nieuwkomer met een flexibel geweten naar voren en die gaat daar lekker wat hakken. Publiciteit gegarandeerd, het zijn tenslotte de media, dat gaat vanzelf. ‘VDD schopt media-elite onder z’n kont’ – prima beeldvorming, het levert geen cent op maar allicht wat PVV-stemmetjes. Weerzinwekkend, zei de PvdA tijdens de formatie (enfin, dat hoop je dan), maar ja, ze waren aan het uitruilen, dus vooruit maar. Óf het is inderdaad een geval van geen waarden maar cijfers. Van OCB, obsessief compulsief betuigingen. Ik zou niet weten wat erger is. Met zinnig bestuur heeft het in elk geval niets te maken.

Reacties

3 Reacties to “NPO: geen waarden maar cijfers.”

  1. M. Lemmens on april 14th, 2015 09:39

    Volgens mij heeft het weinig met Wilders te maken. Van de VVD mag zo’n beetje alles wat met overheidsgeld betaald wordt aan de vrije markt worden overgeleverd, dus ook de publieke omroep.
    Eerst het gemekker over amusement op publieke netten, daarna bezuinigen en over een aantal jaren zal er weinig meer van over zijn.

  2. K v Zyl on januari 22nd, 2016 11:30

    Was het niet Van Randwijk: een volk dat zwicht…
    Vervang volk voor politiek, tirannen voor onderbuik… En je bent thuis.
    Ik weet niet of die 3 euro klopt. Daar koop je nog geen Big Wopper voor idd. Maar als de omroep echt publiek zou zijn, komt er een tientje bij. Alle spectaculaire flauwekul ( de mol. Mindfuck, koken-tot-je-er-bij-neervalt) hop naar de commerciëlen ( wat een zegen dat ze er zíjn).
    Maar ja, Nederland, publieke omroep en politiek: pappen en nathouwe. Overigens, de directeur van de NTR, de publiekste van allemaal, heeft z’n miljoenen verdient met big brother. Gestilleerde versie van het droes der natie. Pas op voor de vijfde colone!

  3. K v Zyl on januari 22nd, 2016 11:30

    Colonne

Laat een bericht achter